VÅRAN NYA FIN BIL VOLVO PV 444 HS 1954

 
 


 
 

Det har under året 2013 uppdagas en del problem med PV444 som måste åtgärdas.
Det är motor där kopplingen inte fungerar så bra, och vevaxel blev förstörd.
Motorbyte på gång, har fyra motorer att plocka med.
Och ett oljud i bakaxel vid motorbromsning, knutar bytta med till slut sattes en annan bakaxel in.
Oljudet försvann !
Svart PV 444 model 1954 inköpes i Hammarstrand som donatorbil till drivlina och bakaxel..

 
     
   
     
     
 

Ett par ögonlock inköptes från VP autoparts, sedan kan tycka om det er EPA eller CUSTOM.
För min del passar det till kepsen, på bilen och min hatt.
Även en korg efter växelspaken monterades oxså. Se bild nedan.
www.vp-autoparts.com

 
   
Ett extraljus inköptes på tradera och det är ett dimmljus Ford-31.
Texten på lampan är Fog-king lamps
The teleoptic co.Racine.WIS. U.S.A
Lampan blev dyr men.............
En Vargtass köpes från Clasic motor se nedan.
Vita däcks sidor är plast och köpta.
http://www.jamtzatafordon.se/viewpage.php?page_id=1
Klicka på länken
 

 


Det köptes in ett litet häfte på Tradera som heter
RIKTPRISLISTA Reparationsarbeten PV 444
Den är från 1954 och beskriver priser då med
bilder och skisser.



 
 

Motorn vill ha lite mycket olja, så ett byte från halvsyntet till Mineralolja 15W-40 har blivit gjort.
Jag tycker att går åt mindre med olja nu.

Vevaxelns tätning.
Vevaxeln är i sin främre ände försedd med en oljekastarbricka, som fästes mellan kamdrevet och remremskivan. Kamdrevskåpan är vidare försedd med en filtring, som täta mot remskivenavet.
Otäthet vid vevaxelns täthet kan oftast hänföras till felaktigt läge hos filtring.
I bakändan är vevaxeln tätad med en tvådelad filtpackning, som fästes i blocket med två tätningsflänsar. Undre flänsen tätar mot blocket med hjälp av två små träskenor, som pressas in i sina spår sedan man monterat flänsen. Här är det inte fina Oringar som tätar.....
Man kan se detta på med följande PDF fil Vevaxeltetning.pdf

 
     
       
  Kofångaren två bitar som inköptes på marknaden i Bersåker av familjen Lund, Offerdalingen. Till ett bra pris har, blivit monterade. Skruvarna som är i rostfritt och genom att slipa ner skallen och polera blir dom rätt bra och rostar ej, obs detta blir ej orginal.
Det gjordes även på skruvarna fram oxså.
 
       
  En blomvas som fanns i all bilar under 50 talet hittades på marknaden i Ronneby Brunn, den blev onödigt dyr.Den är märkt AUTO SPEED i guld på baksidan även ett nummer 163. Fästet? Har ingen aning om hur det skall se ut, skall kolla på någon annans bil. Och även kromade täck skruvar till kofångarn inköptes till ett pris av 25 kr styck.....  
       
  VINN EN VOLVO för en 1 Krona.
Det var inte helt fel då.
Skylten hittades i Lobonäs marknad.
 
       
  Vinter månaderna kommer att användas för inner-
tak byte.Taket inköpt och ligger och väntar.
Samt montering av dörrlister.
Man har bara en chans vid inner tak montering,
får träna med ett lakan först. Eller hitta någon som gjort det förut.
 
       
 

Här har jag en motor B4B med en nyrenoverad topp, med inslipade nya ventiler.

Motorblocket måste renoveras, borras etc....
B4B 67188 detaljnummer 495301 altså 44 hk.

 

 
 

 

En B4B motor som är inköpt i Hedeviken och med följande växellåda samt 3 stycken förgasare. Någon skruvade av generatorn under auktionen, surt...
Den har Nr 127131 och Detaljnr 495302,
altså 51 hk. Kan av ytras mot rimlig slant....


En orginal pärm för den aktuella bilen.
Med rev 1957-1958 orginal.
VERKSTADS HANDBOK VOLVO PV444
Inscanning av den har på börjats, och lagring
av filer finns under denna länk.
VERKSTADSHANDBOK 444 - 445

 
 

 

 
 

 

En bra bild av en B4B motor med den grönfärg som den har, finns att köpa rätt färg. Oljefilter utan på med oljeslangar. En del är även fläkten grönmålad och luftfilter orange.

Cylindervolym 1,414 liter. Komp 6,5:1. Fallförgasare fabrikat Carter, senare Zenith. Motorns vikt ca 145 kg.
Tillverkades i tre olika versioner
Ursprungligensversionen med detaljnummer 495300 har 40 hk SAE vid 3800 varv/min.

På andra version med detaljnummer 495301 ökades effekten till 44 hk SAE genom förändringar i kamaxelkurvor och ventilmekanism. Den har även oljerenare som standard och ett nytt, större luftfilter.

Tredje versionen har detaljnummer 495302 och kom 1955. Då höjdes motoreffekten till 51 hk SAE genom införande av en ny kamaxel, nytt cylinderlock, nya ventilfjädrar, stötstänger och brickor.

 
 

KOMPRESSOR MAG
MOTOSACOCHE S.A GENE'VE-SUISSE


Klicka på bilden för mera information
Är intresserad att köpa sådan kompressor, betalar bra....
Sätt vingar på vagnen - montera in en MAG kompressor. Hette det i denna broschyr från Bilvårdsaffären
ALLCROM i Göteborg. En tidig variant på våra dagars turbo laddning. Denna variant drevs dock av en
remskiva på vevaxeln. Hur mycket effekten ökade sades inte, men accelerationen från O till 100 km/h uppgavs
ta 26 sekunder med kompressor mot 46 sekunder utan.

Bilden lånad från PV Entusiasten Nr1 1991


 
 

Renovering av växellåda till PV har på börjats, under våren 2011.
VERKSTADS HANDBOK PV 444-445
VÄXELLÅDA H1 - H6 tryckt 1957
Jag har scannat in den och är i PDF format så klicka på denna länk ett måste.
Den låda som jag har är en H5.Och den trasiga gaveln skall bytas, och lager.

 
   
     
     
     
 

Till baka till hemsida